Yayın Tarihi: 12.01.2018
Kamil bey, söyleşimize başlarken sektörün en eski temsilcilerinden biri olan Onka Elektrik’in hikayesini sizden dinlemek isteriz..
Onka Elektrik 1986 yılında kuruldu. O dönemde daha çok üretici kimliğimiz ön plandaydı, satıcı tarafında yoktuk. 1997 yılında ortaklık ayrılmasıyla üç kardeş olarak şirketi devraldık. İlk yaptığımız iş ürün kimliğimizi tanımlamak oldu.
Her şeyi üretmemeye karar vermiştik. Bir konuyu ele alıp onun üzerine yoğunlaşacaktık. Amacımız; en iyi olmaktı.
Klemens
Klemens üretmeye karar verdik. Türkiye’de ihtiyaç duyulan her türlü klemensi üreteceğiz dedik ve iyi yerlere geldik.
İhtiyacınız olan klemensi Onka’da bulamazsanız ürün gamını tamamlama amaçlı ithalatını yaparak bu eksiğimizi giderme yoluna gittik. Ciddi bir klemens üreticisiyiz.
Ürün kimliğini tamamladıktan sonra nasıl bir şirket olmalıyız diye şirketin kimliğini devam ettirdik.
Kaliteden kesinlikle taviz vermedik. Hiçbir zaman iki kalite ürün üretmedik. Alman rakiplerimiz var, onlar ne kadar kaliteliyse bizde o kadar kaliteliyiz.
Kablo pabuçlarından rakorlara, ray klemensten pano prizlerine kadar geniş bir ürün çeşidini Onka’da bulmak mümkün. Ürün portföyünüzdeki bu ürünlerden hangilerinin üretimi size ait?
Bünyemizde Onka ve Elektrokar olmak üzere iki şirket var. Ürün kataloğumuz ve yelpazemiz çok geniş.
Klemens üretimimiz var. Kategorimize uygun röleler ve aksesuar ürünlerinin ithalatını yapıyoruz. Ucuz mal alıp Türkiye’yi çöplüğe dönüştürmüyoruz. En kalitelisini ithal ediyoruz. Ürünü başta yavaş yavaş satsak da ürünlerimizi deneyenler ithal ettiğimiz ürünleri de alıyorlar.
Sektördeki pazar payınızı arttırmaya ilişkin 2018 yılındaki planlarınızda neler olacak?
Pazar payımızı arttırmaya yönelik her dönem çalışmamız var. Şu an yurtiçi ve yurtdışında iki haftayı bulan teslim sürecine sahibiz. Sattığımız ürünün üretim ayağında gecikmelerimiz var. Bunlarla ilgili ciddi yatırımlarımız mevcut.
Enjeksiyon, plastik ve metal bölümümüzde ciddi yatırımlarımız var. Metal bölümüne iki senedir yatırım yapıyoruz orada artık problemimiz yok. Enjeksiyon ve montaj bölümünde yetişme problem imiz vardı bununla ilgili montaj bölümünde makinalar yapmaya başladık.
El değmeden çalışan full otomatik iki tane montaj makinası ürettik ve devreye soktuk. Şu anda satışı yakalamak üzereyiz.
Enjeksiyonla ilgili araştırmalarımız var. Elektrikli enjeksiyon makinaları çıkmış oralara yönelebiliriz.
Onlar biraz daha hızlı çalışan makinalar, onların da araştırmasını yapıyoruz.Makine parkurumuzu da çoğaltacağız.
Sizden 2017 yılı için bir değerlendirme yapmanızı istesek neler söylersiniz?
Satış haricinde ciddi bir tanıtım bölümümüz var. Tanıtım bölümümüz 7-8 senedir bu konuda çok iyi. Ürünümüzü kullanan her kim varsa onlara gidip ürünümüzü anlattık, artık bize dönüşler başladı.
Ürün kalitemizde asla sorun yok. Hem yurtiçi hem yurtdışında geçen seneyi 0-40 artışla kapatıyoruz. 2017 bizim açımızdan gayet iyi geçti. Aslında burada şöyle bir olay daha var. Hükümetin almış olduğu kararla kredi garanti fonundan ekonomiye sokulan bir para var.
Bu paralar işletmelere kredi olarak verildi. Bu krediler piyasaya çok ciddi bir dinamizm getirdi. Bu durum Türkiye genelinde istihdama da faydalı oldu.
Onka iç pazarın yanı sıra yurtdışında hangi pazarlara odaklanıyor?
65 ülkeye mal satıyoruz. Daha da yeni ülkeler ilave etmeye devam edeceğiz. Bu firmaları fuarlarda bulduk. Tabii ki malımızı fuarda görür görmez alalım olmuyor.
Bizim buradaki en büyük başarımız bayilerimize ve onların mal satacağı yerlere de eğitim vermek oldu.
Mühendis arkadaşlarımız randevu alarak ülke ülke dolaştılar. Mal satacakları yerlere de kalitemizi anlattık. Artık bizim malımız bilinerek alınıyor.
Onka’nın kısa dönem planlamalarında yeni ürün ya da mevcut ürünlerin Ar-Ge’si ile ilgili bir planlaması olacak mı?
Bünyemizde mevcut ürünlerin yatırımları var. Örneğin; geçmiş zamanda ulaşmak istediğiniz hedeflere göre bir plastik kalıp yapıyorsunuz daha sonra kalıpların daha çok ürün yapacak nitelikte olanları çıkıyor bizde buna göre yeni kalıp yapıyoruz.
Üretilmesi gereken miktara çıkmak için kalıplarda değişiklik yapılıyor. Bizim konumuz çok geniş bir konu. Klemens çok külfetli bir iş. Bünyemizde 500-600 arası kalıp var. Bu kalıp organizasyonunu yapmak bile derttir.
Üretim planlaması çok zor olan bir üründür. Küçük küçük parçalardır ama çok çeşitlidir. Çin bizim ürün grubumuzda zaman zaman Türkiye’ye gelme teşebbüsünde bulundu. Ancak burada o kadar çok çeşit var ki stok yapamadıkları için rekabet edemediler. Almanlar haricinde diğer ülkeler bizimle yarışamıyorlar.
2018 yılında yapmayı planladığınız yatırımlar var mı?
Tabii ki var. Yatırımlar yenilikler olduğu sürece bitmez. Artık elektronik klemensler çıktı. Bu seneki yatırımlarımız elektronik klemens üzerine olacak.
Sektörün duayen isimlerinden Kamil Karaca olarak size başarıyı ne getirdi? Diye sorsak bizimle kişisel deneyimlerinizi paylaşır mısınız?
Türkiye’deki yaşanan krizler sadece beni değil, benim gibi iş adamlarını tecrübeli hale getirdi. Avrupalının bilmediği birçok krize karşı kendimizi geliştirdik. Ürünü önce satmayı bileceksiniz.
Pazarlamanın içinden geldim. İyi bir satıcıyım. Dolayısıyla ekibim de iyi bir satıcı oldu. Ürünü sattıktan sonra finansmanı düzgün kullanmanız gerekir. Borçlanma yapacaksanız da yatırım borçlanmalarını kısa vadeli borçlanmalarla yapmamalısınız.
Ürün size ne zaman dönecekse o sürece göre borçlanmanız gerekir. Yatırım böyle yapılır. Bir diğer önemli bir konu da kalite. Asla ve asla kaliteden taviz vermeyeceksiniz. Bize de ikinci kalite ürün yapın teklifleri geliyor ancak biz bunu değerlendirme gereği bile duymuyoruz. Çünkü biz şuna inanıyoruz. Bir mutfaktan bir tek kalite ürün çıkar.
Almanlara bakalım. Sizce niçin başarılı oldular? Çünkü toleransları yok. O yüzden bizde başarılı olmak için asla kalitesiz mal yapmıyoruz. Bizi başarıya götüren temel anahtarlar bunlardır. Bizim şirketimizde kalite bölümü patronun da üzerindedir.
Onların aldığı karara kimse karışamaz. Yani onlar hangi ölçüde, hangi toleranslarda ürün üreteceklerine dair belgeyi verdiyse biz de ona uymak zorundayız.
Uymazsak bir makinayı kapatmamız gerekir. Kalite bölümü bizim işletmemizde en yetkili bölümdür. Satıştan zarar edebilirsiniz ama kalitede bir kere zarar edeyim diye bir şey yoktur.
Son olarak dergimizle ilgili görüşlerinizi de almak isteriz. Genel bir değerlendirme yapmanızı istesek neler söylersiniz, beklentileriniz neler olur?
Türkiye’de dergi çok. Ama uzun soluklu olmak zor.
Siz uzun soluklu dergilerden birisisiniz. Herkes para veriyor diye derginizde olmamalı. O firmalarında bir kalitesi olması gerekir.
Bu sizi sürekli takip edilir dergi haline getirir. Söyleşiler, ekonomik yorumlar, pazarlama yorumlarına derginizde yer veriyorsunuz takip ediyorum.
Uzun soluklu olabilmenin yolu da budur. Derginizi kaliteli seviyede tutuyorsunuz. Derginiz izlenir pozisyonda kalır, izlenilen dergiye de reklam kendiliğinden gelir.
Firmaların tanıtımları, yeni ürün tanıtımları, röportajlara yer vermekten vazgeçmeyin.
Kaynak: https://www.sektorumdergisi.com/onka-elektrik-kamil-karaca-ile-roportaj/